Skandinavisk Naturistportal | Naturistkarta | Dansk Naturist Union - DNU | Norsk naturistforbund - NNF | Sveriges Naturistförbund - SNF | International Naturist Federation - INF-FNI

Kroatien per bil - 2011

Ulika i Kroatien

Den långa resan börjande vi planera och längsta efter redan på sensommaren 2010.
Våra vänner ställde en fråga, vill ni resa med oss till Kroatien? De hade gjort resan vid ett flertal tillfällen tidigare, så vi kände oss trygga i deras sällskap och tackade ja.
Resan planerades och den 5 maj 2011 bar det iväg mot Malmöoch färjan Nord Link för en natt på havet. Vi fick elanslutning till vagnarna, fina hytter med TV och egen toa med dusch.
På morgonen intog vi båtfrukost, att jämföra med hotellfrukost, för det facila priset av 65:-. Vi körde av färjan och begav oss till Lübeck för att proviantera. Vi hade solsken och 20 gr varmt.  Rapsfälten lyser gula och jordbrukslandskapet är imponerande. Efter dagens etapp var det dags att slå ner våra bopålar i Bad Kissingen, en mycket vacker och välvård campingplats.

Med humöret på topp fortsatte vi resan genom München, som går att jämföra med Stockholm beträffande vägnätet. Vi körde genom 5 tunnlar på sammanlagt c:a 2300 m. Strax utanför München inträffade en stor trafikolycka med milslånga köer om följd. Många av olyckorna beror nog på för höga hastigheter med lyxbilar som Jaguar, Porsche och Mercedes.   Efter dagens etapp når vi ROSENHEIM.  Här är vackert, syrenerna blommar och bönderna slår den första vallen. (Vi hade planerat in dagsetapper på mellan 35-50 mil för att det inte skulle bli för tröttsamt.)
 Vi vaknar tidigt, nätterna är kalla, men dagarna bjuder på strålande sol så vi fortsätter vår resa glada och förväntansfulla.

Österrike är fantastiskt vackert med de höga alperna, som fortfarande är snöbeklädda. Vägarna är mycket bra. Denna dag var vår dagsetapp 30 mil varav 2,6 mil fördelade på 14 tunnlar. Tunnlarna var stora och enfiliga med belysning och ventilerad luft. Etappmålet är Keutschacher See FKK Camping i Müllerhof - en mycket lyxig camping med affär, restaurang, fina servicebyggnader och egen badsjö. Inom en mils omkrets finns det fyra FKK campingar. När vi gjort oss bekanta med området och installerat oss började det regna och åska.

Återigen vaknar vi till en strålande solskensdag. Idag passerade vi gränsen till Italien.  Vi avverkade 17 tunnlar, varav den längsta i Pontebba var 2213 m ,innan vi kom till Trieste för att äta lunch och köpa vår andra vignett. Vi passerade vi ytterligare 6 tunnlar,  4,6 km under jord , innan vi körde in i Slovenien.  Många av landets befolkning bor i risiga privata hus på landsbygden, i dalgångarna. Det ger ett ganska fattigt intryck, men trots detta har de ganska bra status på sina bilar. Vägarna är mycket dåliga. Här har man terassodlingar  för att ta tillvara smält- och regnvatten. Det är främst oliv- och vindruvsplantager. Vi lämnar Slovenien och kör genom resans första passkontroll. Efter ytter- ligare några hundratal meter kommer en ny passkontroll och vi är i Kroatien  – Republika Hrvatska.

Inga fler tunnlar. Solen har gått i moln. Jorden är röd. Adriatiska havet ”Rivierla” är turkos. Vi närmar oss målet Vrsar PorecC, Parehzo, Laguna, Cérvar , Naturist Center Ulika.
Vi  installerar oss på platserna 46 och 48 som ligger endast 50 meter från havsbrynet.  Platserna är jättefina med ek och pinjenötsträd som ska ge oss skugga. Campingen har allt man kan önska som affärer, restauranger, barer, massage, nagelskulptris och frisör, swimmingpool och stor lek- och fritidsplats med möjlighet till olika aktiviteter. Cirka 50-100 m ut i havet trålar små fiskebåtar efter fångst att leverera till saluhallen. Vilka fula fiskar.
Från ULICA till PORÉC kan man gå eller cykla längs kusten. ”PÅRETJ” är en mycket charmig stad med små smala gränder och många uteserveringar. Affärerna är många och priserna låga. De stora affärscentrumen ligger strax utanför stan. Cykelväg 142 går till hamnen och det tar c:a 1 timme att cykla dit. Det är en liten pittoresk plats, men ack så nedgången och med många nedlagda affärer och restauranger.

En utflykt till Rovinj passar bra efter flera dagars sol. Vi började med ett besök på FKK Koversada och åkte sedan längs Limskikanalen till Brajkuvici där vi svängde av mot Rovinj. Rovinje är en mycket trevlig stad med små, små gränder och oändligt många försäljningsstånd. Vi åt lunch på ”Papiga”, en fin restaurang nere vid hamnen.  När vi skulle tillbaka till campingen körde vi på landsbygden genom många små byar och stundtals trodde vi att vi nått världens ände. Här var klasskillnaden påtaglig. Vi stannade till på FKK Valalta, som vi hört mycket om. Området är jätte- stort med c:a 3000 campingplatser. Här är många, många långliggare som gjort sina platser till ”villatomter” med byggda förråd, uteplatser och garage eller carport. Stort tack för vår egen fina naturistcamping, Svanrevet i Skanör. Vi fortsatte genom Svlovrec, Bonaci, Zbandaj, Vrvari, Porec – Ulika. Vi avslutade denna händelserika dag med en underbar grillkväll nere vid havet.

En utfärd till UMAG började längs väg 502 till Nivigrad. Ett litet fiskesamhälle med gamla byggnader och mycket gatuförsäljning.  Vi konstaterade att hela halvön lever av turism/campingar. Umag har karaktären av en lite större stad med bl a hyreshus. Vi gjorde en sightseeing till fots.  Vägen  mot BUJE gav oss mycket vackra vyer med höga höjder och djupa dalar. Det ärr en fantastisk utsikt med kyrkor byggda på de högsta platserna. Man kan undra om de trötta jordbrukarna orkade ta sig upp dit när kyrkklockorna kallade till gudstjänst. I KUCKCI stannade vi på en vingård för att provsmaka och inhandla inhemskt producerade varor. På natten regnade och åskade det något i hästväg. Undra om det var AsaTor som kom på besök?
Efter ytterligare 4 dagar med solsken avslutade vi sista kvällen i Ulica på en av campingens restauranger. Maten var otroligt god och som skåningen säger:  God mad,  Möen mad o mad i rättan tid.
Ulika gav oss en underbar vistelse, campingen är stor med många bekvämligheter. Vattnet är underbart klart och salt. Badar gör man från en stor anlagd stenstrand. Att använda badskor är ett måste – sjöborrar och stenbotten. Det finns gott om duschar på stranden, vilket var jätteskönt. Sanitetsanläggningarna var fantastiskt välskötta och lätta att nå. Vattnet i Kroatien går att dricka direkt ifrån kranen. Vattenkranar finns det flera stycken i varje ”kvarter”. Ölet är gott och billigt, goda viner och god olivolja. Tryffel i alla dess former, hel, riven, mald, pesto och tryffelolja var storsäljare. Slibovitji är något annat gångbart ……………USCH!

Vädret i Kroatien är varmt och soligt sommartid, men häftiga åsk- och regnväder kan förekomma. Det är gott om träd på campingen, men ett stort parasoll är att rekommendera under värsta hettan.
Vi lämnar Ulika i strålande solsken och konstaterar att underbart är kort. Undrar om vi kommer hit igen?
Målet idag är att återigen besöka Müllerhof där vi avser att stanna i 2 dygn för att bekanta oss med bygden och titta på sevärdheter. Vidare till Belingries som är ett litet fint samhälle med gammal arkitektur. En lång kvällspromenad gav oss många vackra synintryck. Nu drar vi vidare mot Göttingen som är en gammal universitetsstad och väl värd ett besök. Vi tog en alternativ väg som förde oss genom vissa delar av ”gamla Östtyskland” här är det mycket vackert med många gamla hus i olika byggstilar. Cirka en mil innan Göttingen ligger FKK Sport Freizeitpark Bördel där vi ska campa 2 dygn. Campingen ligger väldigt avsides ute på landet. Stora järngrindar gjorde att man inte kunde åka in på området. Vi drog i en ”koskälla” och fick sedan vänta tills telefonkedjan kontaktat camping värden. Väl inne möttes vi av en grön oas. Här finns allt förutom affär. Fina servicebyggna-der, med bl a  tvättmaskin. Stor pool, barnpool, tennisbanor, 24 boulbanor, bågskyttebana, stor lekpark ja allt man kan önska sig. Efter ytterligare 40 mil anlände vi till Rosenfelderstrand FKK. En stor fin camping nära havet. Fräscha servicebyggnader men inga övriga faciliteter att nämna.

Nu var det dags att besöka Heilighafen för proviantering ! Den 27 maj kl 22 var det åter dags att köra ombord på NordLink för transport till Malmö.
Vi hade stor glädje av INF-passen som gjorde att vi fick 10% rabatt på FKK Campingarna.