Scandinavian Naturist Portal | Naturist map | Dansk Naturist Union - DNU | Norsk naturistforbund - NNF | Sveriges Naturistförbund - SNF | International Naturist Federation - INF-FNI

Frankrike - Västra och södra - 2011

I juni tillbringade vi tre veckor i Frankrike och där besökte vi fyra naturistcampingar som alla är väl värda ett besök.

Den första vi besökte ligger i Bretagne, väster om Rennes, mitt emellan St. Malo och Vannes i en liten by som heter Le Bois de la Roche. Camping, Koad Ar Roc´h , ligger i en slottspark med härliga vidder och skogar, totalt 110 ha, med massor av stigar som man kan gå runt naken på. Mitt på en stor äng ligger en pool som man först tycker känns malplacerad men vilken känsla att få hoppa i med inte en människa inom synhåll.

Hygienutrymmena är enkla men rena, receptionen som ligger i ett gammalt stenhus övervuxet med vildvin är hur mysig som helst, speciellt när ägarinnan sätter på en cd med keltisk musik. Tyvärr kan hon varken engelska eller tyska men det löste sig ändå, vi kunde t o m beställa bröd till morgonen därpå.

Vädret var inte det bästa när vi var där så kvällarna var lite kyliga men då fanns det en häftig lokal med öppen spis och högt i tak där vi kunde gå in och träffa andra från campingen.

Under vår vistelse här besökte vi tre trevliga städer som inte låg alltför långt bort. Den första var Josselin som är en mycket trevlig och charmig stad med massor av korsvirkeshus. Därefter körde vi till Vannes som också är mycket trevlig. Dagen efter körde vi norrut till Dinan som också är en trevlig och charmig stad med massor av korsvirkeshus. Alla tre är väl värda ett besök.

Vi upptäckte också att man lätt kan cykla in till Mauron på en cykelväg anlagd på en nedlagd järnväg. Detta om man vill göra en del inköp eller besöka en restaurang utan att behöva ta bilen.

Nästa camping ligger öster om Bordeaux i en liten by som heter Frontenac och campingens namn är Chateau Guiton och ligger som namnet antyder också i en slottspark. Här finns också en pool och rena prydliga hygienutrymmen. Dessutom kan man i receptionen köpa de viktigaste varorna samt vin från trakten.

Vädret var inte heller här det bästa så vi stannade bara en natt för att sedan fortsätta till Medelhavskusten och camping La Grande Cosse som ligger nära Narbonne-Plage. Detta är en härlig camping där det finns allt man behöver samtidigt som den ligger vid en underbar strand där man kan gå utmed vattnet någon km åt vardera hållet. Åker man som vi tidigt på sommaren eller i september så är priset helt OK, vi betalade 256: - per natt för två personer, bil och husvagn och då är platserna rejält tilltagna, däremot skulle samma plats kosta runt 600: - i början på augusti.

Härifrån gjorde vi inga utflykter med bil utan vi tog cyklarna istället. Bl.a. var vi på marknad i Narbonne-Plage och en tur till Fleury. På väg hem därifrån besökte vi ett par vingårdar och köpte ett par flaskor som provsmak för att senare ta bilen och köpta mer.

Efter La Grande Cosse körde vi norrut motorväg A75 som går mellan Beziers och Clermont-Ferrand. Detta är den vackraste motorväg jag åkt i Europa, vi har åkt den från båda håll men från söder mot norr är den extra häftig. Höjdskillnaden är enorm och varje km stod det hur mycket vägen höjts mot havsnivån, på vissa ställen var det så brant att vi fick köra på 2:ans växel trots att vi har en liten husvagn. Som ett extra plus kan tilläggas att denna sträcka är avgiftsfri.

Nordost om Clermont-Ferrand mellan Luzy och Autun ligger camping Domaine de la Gagère som ägs av holländare. Hit kommer man efter att ha kört 3 km på en smal krogig väg där man håller tummarna för att inte möta ett annat husvagnsekipage men väl framme får man lön för mödan. Campingen ligger på en höjd med underbar utsikt över dalen. Även här finns det en pool, affär och restaurang.

Vi har besökt denna camping en gång tidigare men bara över natten och denna gång stannade vi ett par nätter och därför tog vi en tur in till Luzy som visade sig vara en trevlig liten stad med massor av små gränder.

Frankrike är det land i Europa som utan tvekan har flest naturistcampingar av alla och vi kan varmt rekommendera en resa hit. Vi har varit på naturistcampingar i Tyskland, Ungern, Kroatien, Montenegro, Sverige och Frankrike och en sak som man kan säga om samtliga är, att man känner sig mer välkommen och trygg på dessa än på vanliga campingar.

Så börja planera er utlandsresa redan nu.