Scandinavian Naturist Portal | Naturist map | Dansk Naturist Union - DNU | Norsk naturistforbund - NNF | Sveriges Naturistförbund - SNF | International Naturist Federation - INF-FNI

Italien, Sicilien - 2014

Resa till Italien/Sicilien våren 2014

I mitten av april körde vi söderut genom Europa för att till slut hamna på Sicilien.

Denna gång valde vi att ta färja från Trelleborg till Sassnitz och första stoppet blev på en ställplats inte långt från färjeläget på Rügen. Resan fortsatte sedan i lugnt tempo genom Tyskland med bl a ett besök på ett av alla dessa sköna badhus som finns här, denna gång blev det i Bad Aibling där det också fanns en ställplats precis bredvid.

Fortsatte genom Österrike och över Brennerpasset valde vi att köra gamla vägen och det ångrade vi inte. Nu kunde vi i lugn och ro njuta av naturen istället för att köra i hög hastighet på motorvägen.

Första natten i Italien bodde vi på en camping i Ferrara och dagen därefter hade vi tänkt åka till Lido di Dante där det finns en naturistcamping, FKK Camping Classe , men vädret var inte på vår sida, det var småregnigt och 12-13 grader och då känns inte en naturistcamping så inbjudande. Vi åkte istället hit på vår väg hem och det var en trevlig camping men den delas med en textil del så man kan inte gå naken ner till vattnet. Det finns dock en stor pool på naturistdelen men den var tyvärr inte vattenfylld när vi var där den 8 maj.

Nästa mål blev istället Alberobello i Apulien och Camping Bosco Selva. Överallt i Apulien sticker små lustiga trulli-hus upp och Alberobello med sina mer än tusen trulli-hus brukar kallas för trullis huvudstad och har klassats som världsarv av Unesco. En trullo utgör ett runt rum med konformat tak och utökades familjen så slog man hål i väggen och byggde en trullo intill och på så sätt blev det liksom små byar med många konformade toppar.

Från campingen tog det ca 20 minuter att gå ner till centrum och väl där var det häftigt att se alla dessa trulli-hus. Lunch intog vi på en pizzeria med utsikt över husen.

Dagen efter körde vi först till Locorotondo och därifrån genom Valle d Ítria till Martina Franca och fick se massor av trullis. Därefter tog vi oss till Matera och gamla stan ”Sassi di Matera” som också är ett världsarv enligt Unesco.  Här är bostäder byggda in i berget och de skall vara en av de äldsta bosättningarna i världen.

Strax utanför Matera hittade vi ”Parco scultura La Palomba” med massor av häftiga skulpturer gjorda i järn av Antonio Paradiso. Han hade bl a gjort skulpturer av rester från World Trade Center och allt detta var placerat i ett stenbrott.

Nu var det dags för lite avkoppling efter det kulturella så vi åkte ut till kusten, sov en natt på en ställplats i Lido di Metaponto för att dagen efter ta oss till ”Village Camping Naturista Pizzo Greco” söder om Crotone. Detta är en stor camping med många fastboende men när vi var där i slutet av april så var vi inte så många. Vi kunde i alla fall beställa bröd till frukost och restaurangen var öppen.

Här fick vi några härliga dagar med sol, bad och cykelutflykter innan det var dags för Sicilien.

I Villa San Giovanni tog vi färjan över till Messina och det tog 20-30 minuter. Vi hade fått tips om en bra ställplats vid namn Lagani  i Naxos nedanför Taormina och det var ett bra tips. Den låg både nära strandpromenaden och busshållplatsen varifrån bussen till Taormina avgick.

Vår första semesterresa tillsammans var till Taormina för 41 år sedan så vi var nyfikna på om det skulle vara sig likt och det var det.  Däremot har de gjort om stranden och strandpromenaden i Naxos.

Eftersom vi varit på Etna så svängde vi i Flumefreddo di Sicilia av mot Randazzo och i Passopisciaro körde vi mot Etna och en naturpark där vi tog en promenad genom en vacker skog med massor av tusenskönor. Fortsatte sedan förbi Siracusa och tog in på Camping Agritourist Ranaura. En mysig camping med stora härliga ytor, men enkel.

Dagen efter bodde vi i Pozzallo och därefter i Agrigento där vi besökte Valle Dei Templi ett stort tempelområde från den grekiska tiden. Körde sedan i inlandet genom många små trevliga byar och genom Arnes dröm, Corleone. Tyvärr var det siesta, regn och 11 grader så gatorna var folktomma men det var ändå en viss känsla att vara här. Bodde denna natt på Camping Athena i Selinunte.

Härefter åkte vi vidare till Tapani och upp till Erice som ligger högt över havet med en vidunderlig utsikt på vägen upp. Det är en mysig liten stad med trånga gränder och vackert mönstrade stenläggningar på gatorna.

Tyvärr blev vi nu tvungna att åka hem tidigare än beräknat men vi tog det ändå lugnt och bodde i Tusa på en trevlig camping, en trevlig ställplats i Lido Alexander, en inte lika trevlig men helt OK i Marotta, FKK campingen i Lido di Dante och ett Autohof i Tyskland.