Skandinavisk Naturistportal | Naturistkarta | Dansk Naturist Union - DNU | Norsk naturistforbund - NNF | Sveriges Naturistförbund - SNF | International Naturist Federation - INF-FNI

Höstresa till Frankrike - 2016

Höstresa till Frankrike

Den 13 september hade vi beställt färjan Göteborg–Kiel för att än en gång under 2016 resa till Frankrike. Vädret var helt underbart både när vi lämnade Sverige och när vi kom till Tyskland på morgonen. Under dagen hade vi upp till 33 grader och kl. 23 på kvällen var det fortfarande över 20 grader. Vi stannade på Camping Fuldaschleife i Guxhagen vilken inte ligger så långt från autobahn nr 7.
Dagen därpå fortsatte vi mot Frankrike och det var fortfarande varmt och skönt men på eftermiddagen började det bli kallare och kallare och dessutom regnade det. Vi körde genom Luxembourg och vidare ner mot Nancy men vi försökte undvika motorvägar så mycket som möjligt. När vi stannade i Montigny-le-Roi var det bara 17 grader.
Vi fortsatte söderut genom många mysiga byar bland annat Langres och Nuits-St-Georges ner till Clermont-Ferrand där vi körde upp på motorväg A75 som är gratis och går ner till Béziers. Denna natt stannade vi på en camping i St. Flour ett stenkast från motorvägen.
När vi närmade oss Millaubron körde vi ner i Millau för att se den vackra bron underifrån, den går över dalen och är världens näst högsta,. På så sätt slapp vi även betala avgiften för att köra över bron.

La grande cosse
Vid lunchtid var vi framme på Naturistcamping La Grande Cosse för fjärde gången men döm om vår förvåning när vi vid incheckningen fick veta att detta var sista året som campingen är en naturistcamping.
Campingen är såld till ett engelskt företag, Capfun, som äger flera campingar i Frankrike och England. Redan nu var det uppbyggt vattenrutschbanor, lekborgar mm. Vi kan inte fatta att en camping som ligger väldigt avsides och har en flera kilometra lång strand där alla är nakna skall bli en textilcamping. Vi talade med några som har bott här i över 20 år och som nu måste leta efter något annat ställe. Tråkigt är det minsta man kan säga.
Hur som helst så stannade vi i 13 nätter och hade det skönt. Vi promenerade på den långa stranden, tog cykelturer till bland annat St-Pierre-s-Mer, vingården Chateau D’Anglès, som har sålt vin till Systembolaget, och gjorde en bilutflykt till Béziers som vi inte har besökt tidigare. Där var vi inne i katedralen tog en rundtur med ett minitåg med mera. Den sista september tackade vi för oss och åkte upp till Avignon.

Avignon
I Avignon stannade vi på Camping Bagatelle som ligger väldigt centralt. Det var bara att gå över Rhône så var man inne i den gamla stadskärnan. Här besökte vi påvepalatset, där det under åren 1305–1378 bodde inte mindre än sju påvar. Vi var också vid bron Pont Saint-Bénézet som började byggas 1177. I dag går den dock bara ut till mitten av Rhône.

Tillbakavägen med stopp i norra Frankrike och norra Tyskland

Vi hade tänkt stanra en dag till i Avignon men på morgonen började det ösregna och åska och vi såg att det skulle fortsätta regna. Därför vi körde vidare norrut. Det var verkligen regn hela dagen och på kvällen stannade vi på en fin camping i Lons-le-Saunier. Dagen därpå var det uppehåll och vi fortsatte norrut och i Alsace var vi uppe på 1100 meter över havet och där var det kallt men när vi kom ner till Colmar och korsade Rhenen var det betydligt skönare. Norr om Colmar stannade vi på en camping i Hemsback där vi åt vår obligatoriska wienerschnitzel.
Vi hade bokat Kielfärjan hem också men på grund av att vi inte stannade mer än en natt i Avignon så kom vi upp till norra Tyskland för tidigt och vi körde därför till Rosenfelde Strand och FKK Ostsee där vi blev väl mottagna. Här stannade vi två nätter och passade på att besöka den mysiga lilla staden Heiligenhafen där vi shoppade, åt god fisk och gjorde inköp av öl och vin.
Sista dagen tog vi det lugnt till Kiel där vi ställde bil och husvagn i färjekön. Vi gick sedan in till centrum för lunch och eftermiddagskaffe innan det var dags att köra ombord.
Den 6 oktober var vi hemma igen efter 420 mil och ännu en härlig resa till Frankrike.

Anita och Arne Wahlgren
Borås

Redaktionell kommentar: OBSERVERA: Campingen La grande cosse (http://www.camping-grandecosse.fr), som finns i ett Natura 2000-klassat område i Fleury d’Aude mellan Narbonne och Béziers är – som författarna skriver – från och med år 2017 inte längre någon naturistcamping. Campingen gör på hemsidan uppmärksam på att alla måste ha baddräkt: Le camping de la Grande Cosse a été naturiste en 2016 mais il ne le sera plus en 2017. (port du maillot de bain obligatoire pour tous)  ;)